luni, 8 iunie 2015

Depresia la adolescenţi

Profesor consilier şcolar Liliana Şmira
Cabinetul de Asistenţă Psihopedagogică al Colegiului Tehnic ,,Anghel Saligny” Tulcea



Manifestarea depresiei  la adolescenţi este asemănătoare cu cea a adultului : lentoarea , anxietatea, sentimentul inutilităţii, devalorizarea, reducerea capacităţii cognitive, dificultăţi de concentrare, subapreciere, culpabilitate, pierderea sau reducerea stimei de sine, autoevaluare negativă,  indiferenţă afectivă, indecizie, tristetea, sunt strâns legate de un sentiment al timpului suspendat. Între pierdere si regăsire se situează starea de depresie , moment de dezordine , de aşteptare .
 Uneori tulburările depresive sunt însoţite sau mascate de simptome mai putin evidente cum ar fi : tulburări fizice diverse, tulburări alimentare (bulimie, anorexie), tulburări de comportament (fuga de acasă, absenteism şcolar),  delincvenţa,  utilizarea drogurilor sau a alcoolului.
Apariţia unor astfel  de comportamente schimbă radical modul de viaţă şi poate sugera un proces depresiv acut.
Depresia adolescentului se poate manifesta după un eveniment psihotraumatizant sau în cadrul unui episod nevrotic sau pot fi descoperite psihoze maniaco - depresive.
Astfel , în legatură cu apariţia depresiei în adolesceţă este important de ştiut care este trecutul infantil al adolescenţilor, contextul familial şi dacă sunt doar manifestări subiective,  care fac parte din universul adolescentin. Din punct de vedere psihologic, adolescența se caracterizează prin impulsivitate, instabilitate și emotivitate. Adolescentul se află mereu în dezechilibru, într-o stare de conflict. Este dornic să experimenteze înainte de a reflecta. De asemenea, adolescenții nu caută ajutor dacă suferă de depresie, pentru că ei cred că este normal să se simtă deprimați, ei vor învinovăți pe altcineva sau altceva pentru simptomele lor sau ei cred ca în acel moment nu au nevoie de ajutor.
Sindromul de morocăneala descries de P. Male nu este o boală depresivă, dar este o stare depresivă tranzitorie la adolescentul forţat să abandoneze iluziile copilăriei şi să  accepte necesităţile şi responsabilităţile vârstei adulte.
Adolescentul  arată dezinteres , plictiseală , dificultăţi în formarea proiectelor şi angajarea în diverse activităţi , dar fară a cădea pradă unei tristeţi chinuitoare.
Depresia atipică poate fi observată de asemenea la adolescent alături de întrebări anxioase referitoare la integritatea corporală (angoasă de depersonalizare).
În depresiile atipice se constată o anumită răceală afectivă , o detaşare, o indiferenţă, cu propuneri vagi şi abstracte de a explica starea , temele dezvoltate nu par să indice dispoziţia depresivă , dar sunt cauzate, ermetice, fără a se înscrie într-o viziune pesimistă sau de neputinţă.
Depresia mascată cuprinde  manifestări inclusiv somatice care maschează cu o diversitate de tulburări vegetative sau tulburări organice funcţionale simptomele psihice de fond ale depresiei.
Procesul depresiv este mascat (acoperit) de o diversitate de tulburări negative sau tulburări organice funcţionale – cele mai semnificative manifestări ale depresiei mascate sunt: insomniile, cefalee, impresia de sufocare, tulburări gastro intestinale , tulburări cardiace etc.
Acuzele somatice  maschează deseori simtomele depresiei si anume:
-  manifestari cu aparenţă isterică  / măşti nevrotice;
- episoade de agitaţie cu agresivitate , tablouri cu stupoare psihică şi motorie /măşti comportamentale;
-  sindromul confuzional , dezorientare în timp şi spaţiu, lentoare psihică globală/mască organică;
- simptomele unui puseu delirant sau de schizofrenie ,prin prezenţa sindromului de influienţă  a halucinaţiilor / măşti psihotice.

   Criteriile după care se stabileşte prezenţa unei depresii:
– dispoziţie caracterizatǎ de tristeţe, deprimare, neadaptare, descurajare, supǎrare la care se mai pot adǎuga plângeri de lipsa sentimentelor, de stǎri de anxietate; aceastǎ dispoziţie poate fi relatatǎ de subiect sau observatǎ din expresia facialǎ sau din conduitǎ; unii adolescenţi acuzǎ dureri somatice, mai mult decât sentimente de tristeţe, descriu sau manifestǎ creşterea instabilităţii (furie persistentǎ, tendinţǎ de a rǎspunde cu mânie, de a-i blama pe alţii, de a exagera frustrǎrile);
– pierderea interesului sau a plǎcerii este un simptom des întâlnit în episodul depresiv.; acesta se manifestǎ prin dezinteresul faţǎ de activitǎţile anterior plǎcute, retragerea socialǎ sau neglijarea activităţii şcolare;
– schimbǎri în sfera apetitului (scăderea sau creşterea ponderală semnificativă în absenţa unui regim alimentar ); unii afirmǎ cǎ trebuie sǎ depunǎ efort pentru a mânca, alţii dimpotrivǎ, descriu o creştere semnificativǎ a poftei de mâncare şi chiar o direcţionare spre anumite alimente (de exemplu dulciuri);
– perturbǎri ale somnului care pot lua forma insomniei sau a hipersomniei.; insomnia iniţialǎ se manifestǎ prin trezire în timpul nopţii şi dificultǎţi în reluarea somnului, care poate fi urmatǎ de o insomnie terminalǎ când individul se trezeşte mult prea devreme şi nu poate adormi.; hipersomnia se manifestǎ prin episoade prelungite de somn noaptea sau ziua;
– schimbǎri în psihomotricitate care includ stǎri de agitaţie (subiectul nu poate sta liniştit, se mişcǎ, se plimbǎ, îşi frǎmântǎ mâinile, îşi freacǎ sau îşi scarpinǎ pielea sau hainele) sau retardare (încetinirea vorbirii, mişcǎrilor); agitaţia sau retardul psihomotor trebuie sǎ fie destul de severe deoarece numai astfel pot fi observate de cei din jur;
– diminuarea energiei, obosealǎ.; acestea sunt simptome frecvent întâlnite, subiectul preluând o stare de epuizare fǎrǎ sǎ fi depus un efort fizic major.; cele mai mici sarcini par sǎ solicite efort substanţial, adesea se resimte o diminuare a eficienţei rezolvǎrii sarcinilor;
– sentimente de culpabilitate şi de devalorizare; pot cuprinde evaluǎri negative nerealiste ale unor preocupǎri legate de valoarea sau vinovǎţia personalǎ sau în meditaţii pe seama unor eşecuri minore din trecut; adolescenţii interpreteazǎ greşit (negativ) orice eveniment, punându-l pe seama defectelor personale care nu sunt întotdeauna reale; sunt exagerat de responsabili şi se culpabilizeazǎ pentru orice se întâmplǎ.; se autoblameazǎ pentru existenţa bolii, pentru eşecul intervenit în domeniile social, personal sau/şi şcolar;
– slǎbirea abilitǎţiilor cognitive ,dificultaţi de concentrare sau decizie şi dificultǎţi de atenţie; pot scade performanţele şcolare pe fondul unei slabe concentrǎri;
– gânduri despre moarte, ideaţie suicidarǎ. Asemenea gânduri pornesc de la credinţa cǎ celorlalţi le-ar fi mai bine dacǎ subiectul în cauzǎ ar fi mort, ajungându-se la planuri de suicid sau chiar la tentative; totuşi motivaţia suicidului poate include dorinţa individului de a renunţa, de a se da bǎtut în faţa obstacolelor percepute ca insuportabile sau de a pune capǎt unei dureri emoţionale intense perceputǎ ca fiind fǎrǎ ieşire.
Persoanele depresive se prezintǎ adesea cu lamentaţii, iritabilitate, anxietate, fobie, meditaţie obsesivǎ, îngrijorare excesivǎ în legǎturǎ cu sǎnǎtatea fizicǎ, unii dintre ei având atacuri de panicǎ, dificultǎţi în funcţionarea socialǎ. Acestea din urma pot duce la probleme relaţionale, educaţionale,  probleme legate de abuzul de alcool sau alte substanţe  etc.
Factorii de risc ai depresiei sunt reprezentați de disfunctionalităţi în mediul familial cu sau fără divorțul părinților. În familiile acestor adolescenți găsim trăsături comune, ca: prezența conflictelor parentale și conjugale, abuzuri fizice sau psihice, un mediu violent, alcoolismul unuia sau al ambilor părinți, indiferența față de adolescent, lipsa de maturitate a mamei, dificultăți de comunicare sau chiar lipsa acesteia, neînțelegerea, nerecunoașterea individualității adolescentului, dificultăţi de identitate sexuală, atitudini negative sau neglijenţe ale părinților, lipsa implicării emoționale, abandonul sau rejecția adolescentului.
La nivelul controlului parental, un control excesiv poate descuraja independența și realizarea de sine. Adolescentul dominat poate să se simtă neputincios în a schimba ce nu poate tolera.
Iar la polul opus, inconsistența sau lipsa controlului se traduc în indiferența părinților față de adolescent cu consecința unui sentiment de neglijare, de devalorizare, cu apariția carențelor afective și educative, care sunt deseori specifice adolescenților depresivi.
Diagnosticul şi abordarea terapeutică este foarte importantă în cazul adolescentilor depresivi , datorită vârste, dar şi a contextului în care aceştia activează (mediul familial, mediul şcolar).
Tratamentul cuprinde pe lângă medicaţia specifică, consiliere sau terapie individuală, dar în functie de alegerea personală si consiliere de grup (care se focalizează pe relațiile sociale și personale și pe probleme legate de acestea) . Ca şi orientare  terapeutică poate fi folosită  terapia cognitiv comportamentală (care se axează pe modificarea anumitor idei și a modelului comportamental ,achiziţionarea unor deprinderi de a face faţă unor probleme sociale precum şi învăţarea unor metode de autoreglare a comportamentului).
Pornind de la premisa că depresia poate apărea la vârsta adolescenţei şi din practica desfăsurată în cadrul cabinetului am efectuat un studiu pentru a determina nivelul ,,depresiei” în rândul adolescenţilor (elevii din clasele a IX - a şi a X -a - 107 repondenţi) .
La baza studiului s-a aflat un chestionar (anexa1) care relevă gradul simptomelor în ceea ce priveste depresia: între 0 – 4 itemi cu răspuns afirmativ nu sunt simptome ale depresiei; între 5 şi 7 itemi cu răspuns afirmativ sunt simtome de depresie uşoară; între 8 şi 9 itemi cu răspuns afirmativ sunt simptome de depresie moderată; între 10 şi 12 itemi cu răspuns afirmativ sunt simptome de depresie severă;
Analiza rezultatelor relevă faptul că 82% din repondenţi nu au simtome ale depresiei , 16 % din repondenţi au simtome de depresie uşoară (trăire depresivă) şi 2%  repondenţi  au simptome ale depresiei moderate şi nici un repondent nu prezintă simptome de depresie severă.
Rezultatele obţinute concordă cu datele din literatura de specialitate unde incidenţa este de 10-15 % în ceea ce priveşte existenţa simptomelor unei depresii usoare (după ,,Bertschy şi colaboratorii riscul morbid de aparţie a unei tulburări afective majore în decursul vieţii este de 6-10% la bărbaţi si de 12 -20% femei,,).
Din punct de vedere psihopatologic, între adolescenţă şi depresie există relaţii complexe pe de o parte legate de travaliul psihic propriu aceste vârste , travaliul de separare (doliul copilăriei) şi pe de altă parte sensibilitatea la factorii de mediu.
Cunoaşterea depresiei, descoperirea ei sub toate formele şi manifestările înseamnă posibilitatea tratării ei şi mai ales prevenţiei ei, cu aportul semnificativ al actorilor implicaţi (familie,societate etc.).




Anexa 1
                                                    Chestionar
Instrucțiuni: citește cu atenție afirmațiile următoare și încearcă să alegi o variată de răspuns dintre cele două. Alege variata care descrie cel mai bine starea de dispoziție, gândirea și comportamentul tău din ultimele două săptămâni. Nu există răspunsuri bune sau greșite ci răspunsurile reflectă felul în care simți și gândești. Dacă ai dificultăți în a alege o variată de răspuns, alege variata care cel mai probabil descrie starea ta de sănătate. Nu sări peste afirmații. Este important să reflectezi asupra tuturor situațiilor prezentate.
1. Mă simt trist şi fără speranţă chiar dacă nu s-a întâmplat nimic în cursul zilei.
2.Simt că nu mă mai intereseză şcoala , contactul cu familia sau activitatea din timpul liber.
3.Trec ore până reusesc să adorm , imagini şi gânduri despre viaţa mea , fără speranţă îmi trec prin minte.
4.Simt că mi-am pierdut vitalitatea şi mă simt fără vlagă.
5.Îmi trebuie ore sau zile de gândire înainte de a lua o decizie şi mă simt nesigur când ajung la o decizie finală
6.Simt că nu pot să-mi menţin concentrarea în timpul unor activităţi de rutină ca – anumite treburi gospodăreşti sau cititul unui capitol dintr-o carte.
7.Mă simt fără importanţă , fără valoare şi nedorit de cei din jur.
8.Simt că am eşuat în a-mi face un viitor mai bun , planurile şi dorinţa mea de mai bine au fost zadarnice.
9.Simt că viaţa mea nu merită trăită în continuare şi adesea îmi trec prin minte gânduri de a-mi pune capăt zilelor.
10.Îmi caut vină pentru toate lucrurile rele care mi s-au întâmplat .
11.Simt că interesul meu pentru viaţa socială s-a diminuat sau lipseşte total.
12.Mă simt iritat , mă plâng adesea de dureri de cap , dureri de stomac sau dureri de spate.
Cotare :
între 0 – 4 itemi cu răspuns afirmativ nu sunt simptome ale depresiei;
 între 5şi 7 itemi cu răspuns afirmativ sunt simtome de depresie uşoară;
 între 8 şi 9 itemi cu răspuns afirmativ sunt simptome de depresie moderata;
între 10 şi 12 itemi cu răspuns afirmativ sunt simptome de depresie severă;

Bibliografie:
Daniel Marcelli, Elise Berthaut, Depresie si tentative de suicid la adolescenţă, Editura Polirom  2007
Henri Loo , Pierre Loo ,  Depresia,  Editura  Corint, 2003
Constantin Enăchescu , Tratat de Psihopatologie , Editura Polirom, 2007
Irina Holdevici, Valentina Neacşu  , Consilierea psihologică şi psihoterapie în situaţiile de criză,
Editura Dual tech,  2011

George Ionescu , Psihiatrie clinică,  Editura  Univers Enciclopedic , 2000